donderdag 4 oktober 2007

Verslag SMART board test ochtend ;)

3 oktober ben ik aan het experimenteren geslagen met het digitale schoolbord op de IPABO. Ik mocht van Stefan de boel zelf aansluiten, op zich ging me dit beter af dan ik had gedacht. Eigenlijk was het vrij logisch allemaal.

Hierna kreeg ik de software die op de computer geïnstalleerd moest worden en ben ik daarna lekker aan de gang gegaan met het bord.

Handige sites die ik tegenkwam tijdens het zoeken naar een goede handleiding (de sites gaan over hele andere dingen maar zijn goed bruikbaar)

Scriptie over digitale schoolborden
Digitaal schoolbord web-log
Alles over SMART borden
Scriptie SMARTboard in het onderwijs


Wat me opviel tijdens het gebruik van het bord was dat in het begin als ik ergens met mijn vinger op wilde klikken dat het niet precies daar klikte maar net erboven of eronder. Dit kwam doordat ik het bord nog niet goed genoeg had gefixeerd. Hierna was het al iets beter. Ook moest ik erg wennen aan het licht van de beamer. Je moet goed nadenken over waar je moet gaan staan.



Eigenlijk is er één hoofdprogramma voor het digitale schoolbord. Dat is 'Notebook' dit is eigenlijk een soort electronisch aantekeningen boek. Hier kun je eigenlijk heel veel kanten mee op voor je lessen. Je kunt van alles zelf ontwerpen, tijdens je les bijlages erbij pakken die aan de zijkant als tabblad zichtbaar zijn en natuurlijk kun je de les ondersteunen met filmpjes e.d. Met Notebook kun je bijvoorbeeld ook een sjabloon/layout ontwerpen voor bijvoorbeeld de weektaak.

Op internet vond ik een aantal leuke interactieve lessen. Er is echt een heleboel te vinden en ik heb het idee dat dit wel een probleem kan zijn binnen een school. Iedereen maakt, vind en gebruikt allerlei handige filmpjes. Dit is meestal voor de leerkracht individueel, dit is natuurlijk zonde. Er bestaan heel veel sites waar van alles te vinden is maar ik denk dat je als school/bouw ook wel een manier kunt vinden zodat alle filmpjes etc. voor iedereen binnen de school of bouw beschikbaar zijn.

Op het SMARTboard is wel een soort van archief te vinden met beeldmateriaal etc. Het is wel raadzaam om goede trefwoorden te gebruiken of omschrijvingen. Anders is het later niet meer terug te vinden. Het viel me op dat de namen van de plaatjes en het beeldmateriaal allemaal in het Engels is. Dit beeldmateriaal is alleen voor de docent zichtbaar waarvan het bord is.

Er is ook een SMART recorder beschikbaar. Hiermee kun je dingen opnemen die je met het bord doet. Op die manier is de les die je gegeven hebt vastgelegd en kun je hem eventueel nog een keer afspelen mocht dit nodig zijn voor bijvoorbeeld iemand die ziek geweest is. (hier een voorbeeld) Een nadeel kan volgens mij dan weer zijn dat als je al je lessen opneemt er heel veel grote bestanden opgeslagen zullen worden en het systeem misschien wel trager gaat worden

Dan is er een videoplayer, hetzelfde principe als het welbekende mediaplayer.

Ik heb voorafgaand aan deze ochtend een aantal vragen geformuleerd. Onder andere wilde ik weten wat kinderen met het smartboard kunnen doen. Je zou ze in groepjes een opdracht kunnen laten maken, een presentatie kan worden gemaakt. Ik denk (en heb het ook horen zeggen door de ICT leerkrachten) dat je als leerkracht op moet passen dat je niet weer terug gaat naar het klassikale lesgeven. Daar is namelijk een groot risico toe omdat je bijvoorbeeld filmpjes heel snel klassikaal laat zien.

Wat ik ook tegenkwam was het 'mindmappen' met de kinderen. Op het gewone schoolbord maakte ook ik wel eens een woordspin. Nu heb ik voorbeelden gezien op internet van geweldige woordspinnen maar dan op het digitale schoolbord. Het handige is dat je deze ook op kunt slaan en ten alle tijde weer tevoorschijn kunt halen! Download mindmapping.

Naast interactieve lessen vond ik ook webquests iets leuks wat je kunt gebruiken als je een digitaal schoolbord in de klas hebt. Dit zijn opdrachten die op het internet uitgevoerd moeten worden. Er staan meestal ook bronnen bij vermeld waar de kinderen hun informatie vandaan moeten halen. Een leuke aanvulling op de 'gewone' lessen.



Wat ik tot nu toe kan met het digitale bord in het Jenaplan onderwijs is het volgende

  • Vooral inzetten bij wereldoriëntatie (filmpjes als ondersteunend visueel materiaal)

  • Weekplan/Dagplan erop maken met een standaard sjabloon

  • Blokuren zelfstandig werken (ook opdrachten laten doen met het digitale schoolbord)

  • Aan het begin van het thema 'mindmappen' met de kinderen

Wat ik me nu afvraag is of een digitaal schoolbord niet een afleidende factor is in de klas. Hier wil ik wat meer informatie over vinden.

1 opmerking:

Charlotte zei

Hee Sanne

De knd vonden het digitale prentenboek erg leuk! Net een bioscoop voor ze! Ik werkte met het ACTIV board en dat was ook makkelijk te gebruiken. Je hebt veel info kunnen vinden over het smartboard!
Morgen literatuur doornemen en dan zeker vakantie houden! Succes morgen!